Umberto Eco
Pražský hřbitov
Kniha vyšla i pod názvem:
Pražský cintorín
(viz informace u vydání - záložka 'další informace')
Kategorie: špionážní - historické - dobrodružná - konspirace
originální název: Il cimitero di Praga
originál vyšel: 2010
vydání: Argo (web) 2011; Slovart (SK) (web) 2012
odkazy: 1x [recenze]
Hrdinou šestého Ecova románu je Simone Simonini, obratný falzifikátor
notářských dokumentů a policejní agent z 19. století, jemuž jeho
dědeček vštípil nenávist k Židům. Ve službách turínské tajné
policie doprovází Garibaldiho tažení na Sicílii. Následně pracuje pro
francouzské tajné služby jako agent za francouzsko-pruské války a vyrábí
dokument, který umožní obvinit židovského důstojníka Alfreda Dreyfuse
z vlastizrady a rozpoutat protižidovské vášně. Podle Eca také vytvoří
pro ruskou ochranku proslulý pamflet Protokoly sionských mudrců,
jenž „odhaluje" taktiku, díky níž se Židé chtějí zmocnit vlády nad
světem.
Kolem této fiktivní postavy restituuje Eco fascinující obraz druhé poloviny
19. století, doby, kdy mílovými kroky postupuje technický pokrok, ale kdy
jsou také mimořádně aktivní zednáři, okultisté a vyznavači
satanistických rituálů. Bohatý kompars, jejž Simonini na své cestě
potkává, je přitom přehlídkou historických osob, které i přes svou
neuvěřitelnost skutečně existovaly. Reálnou postavou je satanista Boulan,
antisemita Osman Bey i autor protizednářských mystifikací Léo Taxil.
Eco zpracoval bohatý materiál ve stylu starých fejetonových románů a vzdal
Pražským hřbitovem hold dvěma vypravěčům, kteří vždy patřili
k jeho oblíbencům: Eugènu Sueovi a Alexandru Dumasovi. Vytvořil nesmírně
zábavný text, jenž vskutku může jejich proslulým románům konkurovat.
Román Pražský hřbitov vynesl v srpnu 2011 také italskému spisovateli prestižní Paveseho cenu.
Dopis Umberta Eca čtenářům:
Devatenácté století překypovalo mnoha tajemnými a strašnými
událostmi: nevyřešená a záhadná smrt Ippolita Nieva, Protokoly sionských
mudrců, notoricky známý podvrh, který později inspiroval Hitlera
k rozpoutání holocaustu, Dreyfusova aféra a četné intriky za účasti
tajných služeb rozličných národů, zednářů, jezuitských spiknutí,
stejně jako ostatní události, jejichž pravdivost nebyla nikdy prokázána,
ale které poskytly bohatý materiál pro 150 let staré fejetony. Kniha
Pražský hřbitov je příběh, ve kterém všechny postavy – s výjimkou
té hlavní – skutečně existovaly, včetně hrdinova pradědečka, autora
záhadného dopisu Abbému Barruelovi, jenž odstartoval vlnu moderního
antisemitismu. Jediná fiktivní postava novely (která nicméně připomíná
mnoho skutečných lidí, dokonce těch dnešních) se stává autorem
rozličných výmyslů a spiknutí, a to vše na pozadí vyjímečného coups de
théatre, podzemních stok plných mrtvol, lodí, které explodují v oblasti
soptícího vulkánu, opatů ubodaných k smrti, notářů s falešnými
vousy, hysterických satanistek, černých mší a podobně. Stejně jako
starobylé fejetony i Pražský hřbitov je ilustrovaný. Ilustrace jsou navíc
dobové, takže v některých čtenářích mohou vzbuzovat pocity nostalgie a
náhlé touhy po starých knihách svého mládí. Očekávám nicméně
i další dva druhy čtenářů. Ti první nemají ani zdání, že všechny
tyhle věci se ve skutečnosti staly, nevědí nic o literatuře
devatenáctého století, a jsou proto těmi, kteří berou vážně dokonce
Dana Browna. Ti, se sadistickým potěšením, ocení děj knihy jako snůšku
perverzních výmyslů, včetně hlavní postavy, kterou jsem se snažil
vytvořit coby nejcyničtějšího a nejnepříjemnějšího hrdinu v historii
literatury. Poslední skupina čtenářů ví, nebo přinejmenším cítí, že
věci, které líčím, se skutečně staly. Tento čtenář možná ucítí,
jak se mu zlehka potí čelo, bude se úzkostlivě ohlížet za sebe, zhasne
všechna světla v bytě a pojme podezření, že všechny ty věci se mohou
stát znovu, nebo že se dokonce dějí právě teď. A bude si myslet to, co
bych rád, aby si myslel: „Jsou mezi námi…“
Umberto Eco